Information om brug af cookies

Denne hjemmeside bruger cookies, cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungerer, men de giver også info omkring hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Læs mere om vores cookies og hvordan du sletter dem her


DK

Jordbær

Jordbær mister c-vitaminer i køleskabet - men bevarer dem i fryseren

Jordbær smager allerbedst, når de er nyplukkede. Men de kan også opbevares i køleskabet - dog højst i ét døgn, anbefaler GRAM.

 

Forsøg har vist, at selv ved opbevaring under de bedste forhold - dvs. ved høj luftfugtighed og korrekt temperatur, mister bærrene både vægt og vitaminindhold Efter blot 2 døgn i køleskabet mister bærrene 2,5% af deres vægt på grund af fordampning og ca. 13% af deres indhold af vitamin C.

 

C-vitaminer bevares ved frysning

Jordbær kan til gengæld med fordel fryses, idet frysning er den konserveringsmetode, der bedst bevarer både smag, farve og vitaminer. Efter 6 måneder i fryseren vil indholdet af C-vitamin være på mellem 70-100% af den oprindelige mængde.

 

Frysetips

Jordbærrene nippes og skylles inden indfrysningen. Skal de senere anvendes som kagefyld, kan de skæres i skiver og drysses med ca. 1 dl sukker pr. kg. Bærrene kan også indfryses hele - uden sukker - hvis de skal anvendes til grød, og endelig kan de løsfryses, så de kan anvendes som "isterninger" eller som pynt på lagkager. Læg bærrene i et enkelt lag på bakker eller fade, dæk med frysefolie og stil dem i fryseren. Så snart de er gennemfrosne, pakkes de som sædvanlig. Ved denne metode fryser bærrene ikke fast i en blok, men ligger løse i emballagen.